5 grote trends voor merken, NIMA Zuid inspireert: Foodinnovatie met Hutten
Voor het digitale bedrijfsbezoek aan Hutten, interviewde NIMA Zuid Sander over het verhaal achter ‘Heel Veel Soeps’, een concept van De Verspillingsfabriek waar hij mede-initiator van is. Ook deelt hij 5 trends waarvan de meeste merken nog niet merken dat deze onderstroom al aan de gang is.
Ik Wens je Heel Veel Soeps
Hutten is met meer dan 2.200 mensen één van de grootste cateraars van Nederland. Ze hebben zwaar te lijden onder de crisis en hebben 70% van de omzet zien verdampen. Hun mensen, de ‘samenwerkers’ zoals Hutten ze noemen, ook die met minder kansen op de arbeidsmarkt, krijgen veel aandacht. In 2015 is De Verspillingsfabriek opgericht, waar reststromen uit de voedselindustrie worden verwerkt en waar mensen een tweede kans krijgen. Om deze mensen aan het werk te houden in crisistijd, maar ook om de boeren en de Voedselbank te steunen, is het ‘Heel Veel Soeps-pakket’ bedacht.
5 trends en tendensen
In dit interview deelt Sander ook vijf trends en tendensen die alle merken keihard gaan raken:
1. True cost accounting
De onttrokken waarde uit onder andere de natuur, die nu nog niet gedefinieerd is als kosten in het huidige economische plaatje, wordt binnenkort wel inzichtelijk gemaakt met true cost accounting. Dat komt door veranderende opinie en ook door nieuwe meetmethoden. Veel van dit soort - nu nog vaak onzichtbare - kosten worden binnenkort ook doorbelast aan de vervuiler/veroorzaker. Daardoor kunnen businessmodellen heel snel wijzigen. Denk aan stikstofbelasting bij de boeren of CO2-heffing aan vliegtuigmaatschappijen.
2. Circular economy
Als onder andere door bovenstaande trend, de economie belasting gaat heffen op onttrokken waarde, is dat een prikkel om anders met grondstoffen om te gaan. Zorgvuldiger dus. Zo zullen grondstoffen kwalitatief beter verwerkt gaan worden zodat ze optimaal kunnen worden hergebruikt zonder waardeverlies. Denk aan het bouwen van gebouwen die met een materiaalpaspoort weer volledig uit elkaar te halen zijn en waarvan de reststromen ook waardevol zijn.
3. Regenerative business
Deze is in Nederland nog niet zo groot. Het idee dat we business ontwikkelen bínnen de economie en daarbuiten een volledig losstaande ecologie hebben, begint een beetje aan geloofwaardigheid in te boeten. Als je de scheidslijn tussen economie en ecologie opheft en kijkt wat business kan bijdragen aan het geheel (in plaats van wat het kan weghalen uit de markt), dan krijg je interessante concepten. Denk aan een hervulbaar waterflesje dat vanaf de productie tot verkoop meer CO2 uit de lucht haalt dan dat het productieproces produceert.
4. The commons
Als je al deze trends bij elkaar optelt dan zie je dat we het huidige economische systeem qua verdeling van macht, kapitaal en bezit radicaal anders moeten organiseren. Het mooie is dat merken daar sterker van worden doordat er meer vertrouwen en interdependency rondom zo’n merk ontstaat. Denk aan een bank die de samenleving, de aandeelhouder, de medewerkers en de klanten evenveel stemrecht en dividend geeft.
5. Marketing the change
Creatieve mensen zijn de visuele cortex van de samenleving. Zij kunnen het ideaal visualiseren zodat de massa het ook gaat begrijpen. Zo wordt de nieuwe normaal van morgen geboren. Visualiseren, inspireren en realiseren zijn aan elkaar verbonden in ons vak. Als je het mij vraagt zien we zelf de potentie van ons vak nog onvoldoende in. Decennialang hebben wij massaal mensen in beweging gebracht. Nú is de kans om die kwaliteit op een heel belangrijk moment in de geschiedenis radicaal in te zetten voor het goede. En het mooie is… het is leuk, verbindend, vervullend én een goede businesscase.
Deze vijf metatrends gaan merken de komende jaren steeds meer raken. Ze komen samen in wat ook wel de Well Being Economy genoemd wordt. Merken die hierop inspelen, worden over het algemeen als meer inspirerend gezien dan concurrerende merken. Daarbij zijn ze aantrekkelijker voor employee engagement, employee branding én zijn ze sterker in de crisissen die nog komen gaan (de zesde metatrend).